OnniBus.com aloitti kaksikerrosbussiliikenteen 1.7.2014. Sitä ennen Onnibus oli jo parin vuoden ajan koittanut saada jalkaa oven väliin Suomen kaukobussimarkkinoilla. Kasvuvauhti on ollut huima, kehitys kovaa ja oppia on haettu välillä kantapään kautta. Mukana työyhteisössä on sissejä 6 vuoden takaa ja uutta verta on saatu mukaan vuosien varrella. Nyt kasassa on klaani, jossa jokaisella on roolinsa ja vastuu paikastaan Suomen johtavan kaukobussiyrityksen aktiivisena osana. OnniBus.comin tarina on kuvaus startupista, kovan ja nopean kasvun kautta kypsän toimijan rooliin, jossa henkilöstöllä on oleellinen osa tarinan jatkuessa.
Meillä on tarina ja tarinoita kertovat työntekijät
OnniBus erottuu tarinallaan. Kun yrityksellä on tarina, siihen on helppo samaistua ja sitoutua, tai ainakin helpompi kuin yritykseen ilman tarinaa. Olit sitten työntekijä tai asiakas, tarina vie mukana. OnniBussista alussa Robin Hood -hengessä kirjoitetut tarinat isoja vastaan taistelevasta altavastaajasta, levisivät laajalle ja saivat ihmiset puhumaan ja ottamaan kantaa. OnniBus kiinnosti ja kiinnostaa edelleen, nyt vähän eri tavalla kuin alkuvaiheessa. Tämä kiinnostus koskee myös työntekijöitä, etenkin uusia rekrytoitaessa.
Suurien tunteiden tulkitsija
OnniBus on tehnyt merkittävää kasvutarinaa Suomessa ja mullistanut joukkoliikenteen markkinaa historiansa alusta asti, vuodesta 2012. OnniBus.com herättää suuria tunteita, niin puolesta kuin vastaan; vaikea on olla olematta jotain mieltä punaisten bussien vilahtaessa ohi Suomen maanteillä.
Kun media kirjoittaa bussiliikenteestä ja keskiössä on OnniBus, mainitaan OnniBussin nimi aina 100% varmuudella. Muiden linja-autoyhtiöiden kohdalla puhutaan yleisesti vain linja-autosta. Kun juhlapyhien alla media tekee juttua menoliikenteestä, juttuun haastattelun antaa aina VR, kenties Finnair ja lisäksi hyvin usein OnniBus, joka edustaa koko bussiliikennettä jutussa. Tämä herkkyys, jolla OnniBus mainitaan ja se, että OnniBus on usein synonyymi bussimatkailulle Suomessa, on kaksiteräinen miekka, mutta ehdottomasti myös kunnia-asia. Se, että meillä on koko maan kattava, erittäin tunnettu brändi sekä etenkin reittiverkosto, eivät ole pieniä asioita.
Toteutuneita tavoitteita
OnniBus.comin tavoite alkuvuosina oli 10 vuodessa olla Suomen johtava kaukobussiliikenteen yhtiö, suomalaisten ykkösvalinta joukkoliikenteessä siellä, missä bussi on varteenotettava vaihtoehto. Tämä tavoite saavutettiin jo parissa vuodessa! OnniBus.com on ainoa suomalainen, koko maan kattava bussiyritys, jolla on selkeästi tunnistettava brändi sekä sitä vahvasti tukeva kalusto, verkkokauppa, joustava hinnoittelu ja omaleimainen tapa tehdä asioita ”toisin” kuin miten on ”aina ennen tehty”. Ei OnniBus aivan turhaan ole ollut vuoden 2014 ”Ravistajat” palkinnon finalistina. Meillä on asioita tehty valtavirrasta poiketen.
Mitä ilman emme pärjäisi
OnniBussin ehdottomasti vahvin voimavara, ovat sen reilut 230 ammattilaista eri toimipaikoissa ja eri tehtävänimikkeiden alla. Meillä on OnniBussilla työntekijöiden ikähaitari parikymppisestä lähes seitsemänkymppiseen asti. Tälle välille mahtuu monenlaista elämänkokemusta, erilaisia elämäntilanteita ja vaihtelevia persoonallisuuksia. Harrastuksia henkilökunnan jäsenillä löytyy laidasta laitaan: on raviurheilua, ampumahiihtoa, antiikkikeräilyä, jalkapalloa, jääkiekkoa, moottoriurheilua, sukeltamista, autotuunausta, suunnistusta, lenkkeilyä, kuntosalia, uintia ja paljon paljon muuta. Yhteistä kaikille on kuuluminen hirviklaaniin, OnniBussin talliin!
Ammattimaisen, sitoutuneen ja lojaalin henkilökunnan lisäksi meillä on riittävästi rohkeutta, ketteryyttä, kykyä uudistua ja lisäksi meillä on konsernin leveät ja tukevat hartiat tukena taistelussamme tavoitteiden saavuttamiseksi.
Henkilöstöä ympäri Suomen
Suurin työntekijäryhmämme muodostuu luonnollisesti kuljettajista, joita on yhteensä 12 eri paikkakunnalla, etelästä Ouluun ja Kuopiosta Poriin. Kuljettajien lisäksi hirviklaaniin kuuluu tietysti raskaankaluston asentajia, työnjohtajia, muutama päällikkö, kaupallisista ja markkinoinnillisista toimenpiteistä vastaavia, liikenne- ja kalustosuunnittelusta huolehtivia sekä myös oma asiakaspalvelukeskus. Tämä hirviklaani, joka on hajallaan ympäri Suomea, tunnustaa ylpeästi punaista väriä. Hirvenmetsästysaikaan punainen huomioväri on varsinainen turvaväri 😊
Hajautettu henkilöstö luo toki omat haasteensa sille, miten rakennetaan yhtenäinen ”Me!”-henki. Jokaisella asemapaikalla on oma lähiesimies, joka luotsaa omaa pientä tiimiään ja toimii äänitorvena päälliköiden suuntaan, sekä viestivät omalle tiimilleen tärkeitä uutisia ja asioita. Lähiesimies toimii tukena tiukoissa tilanteissa ja apuna tarvittaessa. Päälliköt antavat taustatukea lähiesimiehille heidän ollessa etulinjassa kuljettajien mukana. Yksi kokoava tekijä on näinä aikoina some. Henkilöstön sisäinen Facebook-ryhmä mahdollistaa virtuaalisen kanssakäymisen koko henkilöstön kesken, epävirallisessa ympäristössä.
Onni Riders – kahden statuksen kerho
OnniBussin ollessa osa isompaa konsernia, kokoaa henkilöstön oma motoristikerho MCC Onni, joka tunnetaan myös nimellä Onni Riders, moottoripyöräilystä innostuneet konsernin työntekijät saman kerhon alle. Onni Riders järjestää muutaman ajotapaamisen kesässä ja lisäksi talvikaudella esim. MP-messut ovat oiva paikka kohdata mopoilun ystäviä ja kollegoita. Onni Riders hyväksyy myös hängers-statuksella olevia mukaan toimintaansa, joten tarakalla istuvat eivät jää paitsi huvista. Liittymisriittiä kerholla ei ole – oma mopo riittää.
Konsernin perinteisiin kuuluu vuotuinen sählyturnaus, jonka järjestäminen olisi ollut OnniBussin tehtävä tänä keväänä, mutta toisin kävi. OnniBusssin kesäperinteeksi on muodostunut myös soutujoukkueen lähettäminen Sulkavalle 2 päiväisiin kirkkovenemittelöihin. Tänä vuonna oli useamman vuoden tauon jälkeen ajatuksena osallistua suopotkupalloturnaukseen joukkueena, mutta koronasta johtuen kaikki suunnitelmat ovat joko siirtyneet tai unohdettu toistaiseksi. Kunhan maailma asettuu uralleen, kohtaamme toisiamme jälleen turnauksissa ja tapahtumissa.
Matkalla kohti tavoitteita!
Koska punaiset bussit kulkevat vuoden jokaisena päivänä, ei koko henkilökunnan yhteisiä hirvipeijaisia ole mahdollista järjestää, mutta osallistuminen pienempiin yhteistilaisuuksiin koitetaan tehdä mahdolliseksi halukkaille. Hirviklaanissa mukana oleminen työntekijänä, kollegana, ystävänä, esimiehenä tai missä tahansa roolissa, on asia, joka sitoo meitä kaikkia matkalla kohti yhteistä tavoitetta: haluamme olla suomalaisten ykkösvalinta joukkoliikenteessä ja tarjota ylivertaista palvelua edulliseen hintaan. Johan meidän slogankin sen sanoo: Nopea, halpa, luotettava!
Onni Hirvi
Olemme äärimmäisen iloisia, että keväällä tehtyjä lomautuksia koronasta johtuen, on voitu peruuttaa pitkin kesää koko ajan enemmän ja enemmän, kun matkustuskysyntä on osoittanut elpymisen merkkejä. Uskomme joukkoliikenteen ja bussimatkustamisen tulevaisuuteen on vahva. Joukkoliikenteen taloudellisesti kannattava, sujuva ja turvallinen toimintaympäristö vaatii kaikilta osapuolilta, niin meiltä kuin myös asiakkailta ja viranomaisilta, hyvää yhteistyötä
0 Comments