Vuosi 2020 on ollut joukkoliikenteelle äärimmäisen raskas, eikä joukkoliikenneala ole kurimuksen kanssa yksin. Koronasta johtuvien rajoitustoimien johdosta moni ala on kokenut isoja kolauksia ja moni yritys taistelee olemassaolostaan. Vaikutukset työntekijöihin ovat olleet ikäviä – lomautettujen ja työttömien määrä Suomessa on kasvanut hurjasti.
Joukkoliikenteen kiirastuli
Myös meillä OnniBussilla on toimintoja jouduttu sopeuttamaan laskeneen matkustuskysynnän mukaisesti. Maaliskuussa 2020 matkustaminen romahti lyhyessä ajassa lähes olemattomiin ja Uudenmaan sulkeminen huhtikuussa ajoi liikkumisen pääteillä lähes pysähdyksiin. Etenkin OnniBussille Uudenmaan sulkeminen oli merkityksellinen, koska Helsinki on verkostomme pääasemapaikka ja liikkumisrajoitukset vaikuttivat suuresti operointiimme. Leikkasimme huhtikuussa 2020 liikennetarjontamme noin 17% tasolle normaaliin verrattuna ja aloitimme YT-neuvottelut lomauksista.
Kesää kohti mentäessä valoa alkoi pilkistämään koronapilvien takaa ja kesän kuluessa liikennetarjontamme nousi noin 50% ja lopulta 55% tasolle ja saatoimme kutsua osan lomautetuista takaisin töihin. Aikaisempiin kesiin verrattuna kesää 2020 ei tietenkään voi verrata. Koska OnniBus ajaa täysin markkinaehtoista liikennettä, katetaan kaikki kulut, niin muuttuvat kuin kiinteätkin, lipputuloilla ja kesät ovat olleet sitä meidän ”ansainta-aikaa”. Ja kun lipputulot vähenevät siinä määrin kuin ne ovat keväästä 2020 alkaen vähentyneet, ei tulosta ole vaikea arvata – voitolliseksi budjetoitu vuosi on muuttunut reilusti tappiolliseksi.
Olemme joutuneet kipeiden ratkaisujen ja toimenpiteiden äärelle. Kannattavien kilometrien analysointia tehdään viikoittain, jopa päivittäin. Olemme joutuneet karsimaan vuoroja ja jopa reittejä niiden kannattamattomuuden takia. Reittien vähenemisen myötä on myös tehtävä työ vähentynyt, ja siitä on seurannut ne kaikista kipeimmät ratkaisut, kun olemme joutuneet lomauttamaan ja jopa irtisanomaan tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Kollegoiden lähteminen, niin ymmärrettävänä kuin sitä voisi tässä tilanteessa pitääkin yrityksen kannalta, on aina raskas päätös. Taloudelliset näkymät seuraavan puolenkin vuoden osalta ovat vaan sellaiset, että vääränlaisen toivon ylläpitäminen ei ole järkevää ja reilua.
Helvettiin ei pidä pysähtyä, vaan jatkaa matkaa!
Meillä on vahvuuksia, jotka auttavat meidät vaikeiden aikojen yli – näin haluamme uskoa! Kuten Winston Churchill on todennut ”If you are going through hell, keep going”.
Meillä on kokenut ja osaava konserni taustalla sekä sitoutuneet, super ammattitaitoiset työntekijät. Meillä on vahva, koko maan kattava brändi, jollaista ei ole yhdelläkään toisella linja-autoyrityksellä Suomessa. Meillä on koko maan kattava reittiverkosto ja kaksi palvelukonseptia OnniBus.com ja OnniBus FLEX, joilla katamme valtaosan Suomen linja-autoliikenteen tarjoamasta joukkoliikenteestä pikavuorojen osalta. Meillä on sitoutuneita asiakkaita, joille OnniBus on aidosti ensisijainen vaihtoehto, kun he miettivät matkustuksen vaihtoehtoja.
Miltä joukkoliikenne Suomessa näyttäisi, jos OnniBus ei selviytyisi koronan aiheuttamista ongelmista? Mitkä olisivat tarjolla olevat vaihtoehdot suomalaisille liikkua ja matkustaa eri puolille Suomea? Ja mihin hintaan?
Paljon puhutaan hallituksen toimesta yksityisautoilun rajoittamisesta ja polttoaineen verojen nostamisesta tapoina taistella ilmastonmuutosta ja päästöjä vastaan. Mikäli joukkoliikenne ei koronon jälkeen ole enää yhtä kattavaa kuin ennen koronaa, mikä on enemmän kuin mahdollista, lisää se entisestään yksityisautoilua kuten on tapahtunut jo koronan myötä. Tämä taas vähentää niiden suomalaisten liikkumis- ja matkustamismahdollisuuksia, joilla ei ole yksityisautoa ja jotka eivät asu rataverkoston läheisyydessä. On myös syytä muistaa, että OnniBus.com on ainoa kaukoliikenneyhtiö, joka tarjoaa koko reittiverkoston laajuudelta mahdollisuuden pyörätuoliasiakkaille matkustaa vuorojen kyydissä.
Kun 89 paikkaisessa bussissa, jossa on Euro5 tai Euro6 moottorit, ja kun kyydissä matkustaa useampi kymmenen henkilöä samaan aikaan, on päästöjen määrä per henkilö huomattavasti vähäisempi kuin yksityisautoilla ajettaessa. Joukkoliikenne on ympäristöystävällinen vaihtoehto ja sen huomioiminen polttoaineveroa nostettaessa on syytä ottaa huomioon. Voimmekin pitää pahimpana kilpailijanamme asiakkaista juuri yksityisautoa.
Katsomme tulevaisuuteen
Kehitämme uusia palveluita edelleenkin palvellaksemme asiakkaita myös tulevaisuudessa entistä paremmin. Yksi tällainen lähitulevaisuuden uudistus on Matkahuollon aloittaessa myymään OnniBus-lippuja verkkokaupassa ja mobiilisovelluksella meidän rajapintamme yli. Tämä tarkoittaa sitä, että voimme luopua erillisestä paikkakiintiöstä, jonka olemme joka vuorolla osoittaneet Matkahuollon kautta myytäväksi. Jatkossa Matkahuolto myy lippuja suoraan meidän ”hyllystä”, jolloin myytävien lippujen määrää ei tarvitse rajoittaa ja asiakkaalle näkyvin muutos on istumapaikkavarauksen mahdollisuus. Tähän asti Matkahuollon verkkokaupan tai mobiilisovelluksen kautta lipun ostaneet eivät ole saaneet tiettyä istumapaikkaa, mikä on koettu ongelmalliseksi. Pieni kiintiö paikkoja jää edelleen Matkahuollon lipunmyyntipisteitä varten, koska niissä lipun myyminen rajapinnan yli ei ole mahdollista nykyjärjestelmällä.
Joulun aikaan testaamme perinteisten SKI-vuorojemme kysyntää ja uutena SKI-kohteena ajamme tänä vuonna Saariselälle. Toinen SKI-kohteemme on perinteinen Levi. Vuorot ajetaan OnniBus.com ja OnniBus FLEX yhteistyönä siten, että OnniBus.com tuo asiakkaat etelästä Rovaniemelle, josta FLEX vie asiakkaat tuntureille. Joulun SKI-vuorojen kysynnän perusteella teemme sitten ratkaisuja hiihtolomien ja ensi kevään Lappiin suuntautuvien vuorojen kohtalosta.
Kuljettajamme käyvät läpi OnniAkatemian koulutusohjelman, jonka yksi tavoite on tasalaatuinen ja ylivertainen, mutta persoonallisella otteella toteutettu palvelu kautta verkostomme.
Tulevaisuudessa huomioimme yhä aktiivisemmin ja kohdistetummin etenkin ns. kanta-asiakkaitamme. Kiitämme luottamuksesta ja yritämme lunastaa asiakkaiden luottamuksen yhä paremmin. Hintamme ovat jatkossakin kilpailukykyisiä ja tarjoavat rahalle vastinetta.
Mietimme koko palveluketjun toimivuutta ja käyttökokemusta, alkaen varauksen tekemisestä aina bussin perille pääsyyn asti ja vielä sen jälkeenkin. Mitä voimme tehdä paremmin? Miten tarjoamme parasta mahdollista palvelua? Millaisia resursseja meillä on käytettävissä ja miten parhaalla mahdollisella tavalla voimme niitä hyödyntää? Näitä, ja monia muita asioita, pohdimme jatkuvasti, myös koronan kurittaessa Suomea ja joukkoliikennealaa.
MOGA 2021 – Make OnniBus Great Again! Haluamme uskoa, että vuodesta 2021 tulee tätä vuotta parempi vuosi ja voimme kasvattaa vuoro- ja reittitarjontaamme kohti koronaa edeltävää tasoa.
Hienoa, että palveluitanne kehitetään ikävästä maailmantilanteesta huolimatta. Katseet pitääkin kääntää vahvasti myös tulevaisuuteen. Itse odotan vain, että olisi mahdollista myös asiakkaana seurata bussejanne, myös kaksikerroksisia. Nyt niistä ei ole saatavilla minkäänlaista kulkutietoa paitsi asiakaspalvelusta.
Bussien reaaliaikaienn seuranta asiakkaiden käyttöön on myös tulossa OnniBus.com vuorojen osalta. Tiedämme, että se helpottaa entisestään matkantekoa, kun voi varmistua, onko oma bussi jäänyt aikataulusta jälkeen ruuhkien takia.
(…) Now arrives the hour of action. Do not let anyone tell you it cannot be done. No challenge can match the heart and fight and spirit of OnniBus. We will not fail. Our company will thrive and prosper again” 🙂