Tässä vaiheessa vuotta on hyvä katsoa taaksepäin ja miettiä, millainen vuosi 2020 on ollut. Ei ole puhettakaan, etteikö tämä vuosi jäisi historiaan vuotena, joka haastoi meitä yksilöinä ja yhteisönä. Tätä vuotta on menty hyvin pitkälle koronan ehdoilla ja samalla tavalla jatketaan ainakin vielä ensi vuoden alkupuoliskolla. Katsomme kuitenkin jo talven yli ensi kesään ja keräämme toiveikkuutemme ja rohkeutemme – ensi vuosi on aika monessa mielessä “Make it or break it” -suuntainen. Me olemme päättäneet onnistua, YHDESSÄ. Me olemme OnniBus!
Näkyvimmät työntekijämme asiakkaiden ja suuren yleisön suuntaan ovat ansaitusti kuljettajamme, jotka keräävät kiitosta loistavasta asiakaspalvelusta ja ammattimaisuudestaan. Kuljettajat ovat palvelumme kasvot ja pistävät itsensä peliin palvellessaan asiakkaita jokaisessa työvuorossaan.
Useille asiakkaillemme myös asiakaspalvelukeskuksemme ripeät ja osaavat vastaukset kiperiinkin kysymyksiin ovat tulleet tutuksi. Asiakaspalvelutiimissämme on asiakaspalvelun konkareita ja monitaitureita, joilla ei helposti mene sormi suuhun, oli selvitettävänä millainen tilanne tahansa. Aspa palvelee lähes vuoden jokaisena päivänä kellon ympäri, vastaten asiakkaidemme yhteydenottoihin puhelimitse, sähköpostilla ja somessa. Asiakkaiden auttamisen lisäksi tukea saavat myös kuljettajat, kun matkan aikana tapahtuu esim. jotain yllättävää ja kuljettaja tarvitsee aspan apua. Asiakaspalvelu toimii ikään kuin toimintamme hermokeskuksena välittäen tietoa asiakkailta yrityksen suuntaan ja esim. tiedottaen asiakkaita häiriöistä liikenteen osalta.
Kuljettajien ja asiakaspalvelun lisäksi sermien takana, meitä onnibussilaisia, on osaava joukko varmistamassa, että kaikki sujuu kuten pitääkin ja tarjoamme parasta mahdollista palvelua koko verkostomme laajuudelta.
Liikennetyönjohdossa vastuulla ovat päivittäiset operatiiviset asiat. Liikennetyönjohtajat seuraavat kaluston ja kuljettajien liikkumista ympäri Suomea ja tarvittaessa tarjoavat apua ja tukea, kun sitä tarvitaan. Liikennetyönjohdossa tehdään päätökset liikenteen poikkeustilanteissa ja varmistetaan saumaton liikennöinti parhaalla mahdollisella tavalla eteen tulevista haasteista huolimatta.
Kaupallisella osastolla pohditaan taloudellisesti kannattavien reittien verkostoa, seurataan kilpailijoiden liikkeitä sekä mm. analysoidaan matkustajadataa ja seurataan lippujemme hinnoittelun kilpailukykyä. Huomattava osa työstä on automatisoitua eikä mm. kysyntäperusteinen hinnoittelumme, jossa lipun hinta nousee portaittain kysynnän mukaan, poista tarvetta kaupallisten suunnittelijoiden huippuosaamiselle, kun tarvitaan tietojen analysointia ja tulosten perusteella oikeiden johtopäätösten ja toimenpiteiden laatimista.
Kun kaupallinen osasto on saanut päätökseen suunnitelma siitä, minne ja mihin aikaan tulevana aikataulukautena ajamme, siirtyy paketti seuraavaan työpisteeseen – liikenne- ja työvuorosuunnittelussa valmistellaan kaupallisten suunnitelmien pohjalta ajotiedot ja ohjeistukset kuljettajille ja työnjohdolle. Työvuorokorteissa on yksityiskohtaiset tiedot kuljettajille siitä, mitä heidän tulee kyseisessä vuorossa tehdä, sisältäen niin ajotehtävät kuin myös esim. toisen kuljettajan avustaminen ja auton huoltaminen ja tankkaaminen. Työvuorokorttien yhteensovittaminen meidän 12 eri asemapaikan osalta on melkoista palapeliä, jota entisestään haastaa mm. useiden vaihtoyhteyksien suunnittelu sujuvaksi kuljettajavaihtojen osalta. Työvuorokorttien lisäksi laadittavana on autokierto, joka kertoo liikennetyönjohdolle, miten kaikki 80 kaksikerrosbussia ympäri Suomea kiertävät, jotta kaikki vuorot saadaan ajetuksi suunnitellusti.
Markkinointioston vastuulla on huolehtia mm. siitä, että asiakkaamme saavat tiedon esim. avattavasta uudesta reitistä tai alkavasta kampanjasta. Markkinointi seuraa ja varmistaa yhdessä kaupallisen osaston kanssa eri kampanjoiden tehokkuutta ja toimivuutta sekä haistelee asiakkaiden suunnalta, mitä lisäarvoa voisimme tuottaa asiakkaillemme.
Yksi toimintamme jalokivistä kaupallisesta näkökulmasta, on digitaalinen alustamme, jonka kehittämisestä vastaa digitiimimme. Verkkokauppamme, mobiilisovelluksemme sekä myynnin taustajärjestelmien jatkuva kehittäminen on ehdottoman tärkeää kilpailukykymme takaamiseksi.
Raskaankaluston asentajamme vastaavat kalustomme korjaamisesta ja huoltamisesta. Huoltoon linja-autot ohjataan aina 25 000 km välein ja korjauksia tehdään aina tarvittaessa. Vuosi sitten, kun koronasta ei ollut vielä tietoakaan, ajoivat punaiset kaksikerrosbussimme viikossa keskimäärin 335 000 km yhteensä ja lähtöjä oli viikossa noin 1145. Perjantaisin ennen koronaa, bussimme ajoivat keskimäärin 56132 km yhteensä päivän aikana, etelästä pohjoiseen ja idästä länteen. Näin ollen kilometrejä kertyi helposti useampi sata yhdelle autolle saman päivänä aikana. Tästä johtuen säännöllinen huoltaminen määräajoin on tärkeää kaluston kunnon ylläpitämiseksi.
Liikennepäällikkö ja hänen adjutanttinsa, liikenteen asiantuntijat, luotsaavat kuljettajien lähiesimiehiä, seuraavat päivittäisiä tapahtumia liikenteen ja kuljettajien osalta sekä vastaavat mm. lain vaatimien koulutusten järjestämisestä. Oma koulutuskeskuksemme, OnniAkaremia, järjestää läkisääteisiä direktiivikoulutuksia kuljettajillemme määräajoin.
Koko Team OnniBussin kapellimestarin paikalla tahtipuikkoa heiluttaa toimitusjohtaja, jonka vastuulla yhdessä konsernijohdon kanssa ovat suuret linjaukset ja suuntaukset. Etenkin näin korona-aikaan tuo ennustajana toimiminen ei ole kaikista helpoin tehtävä.
Kaikille meille OnniBussilla, tehtävänkuvasta riippumatta, on yhteistä sykkivä onnibussinpunainen sydän ja halu tehdä yhdessä Suomen parasta kaukobussimatkailua!
Tänäkin vuonna, erityistilanteesta huolimatta, kuljetamme suomalaisia joulun viettoon ympäri Suomea. Rauhallista joulunajan menoliikennettä kaikille toivotellen!
0 Comments